Rätt att filma en föreläsning

Tillstånd att filma

På en skola gavs en föreläsning dit allmänheten hade inbjudits kostnadsfritt. Skolan är privat mark. Har föreläsaren eller andra deltagare rätt att förbjuda filmning med hänvisning till privat mark trots att de inte arbeta för skolan? Vem har behörighet att förbjuda filmning? Har det betydelse om man har presslegitimation och materialet är avsett för tex. SVT?

Lawline svarar

Föreläsningen i sin helhet skyddas av upphovsrätt. Rätten att filma eller spela in väsentliga delar av denna tillkommer upphovsrättsinnehavaren, i regel föreläsaren. Att spela in föreläsningen utan tillstånd betraktas som olovlig exemplarframställning och är kriminaliserat. Om tillstånd har givits till att filma föreläsningen innefattar inte det i sig ett tillstånd att sprida föreläsningen till exempel att visa den i TV. Att utan tillstånd visa en föreläsning i TV betraktas som olovligt tillgängliggörande till allmänheten och är även det kriminaliserat.

Skolan har möjlighet att genom ordningsregler villkora allmänhetens tillträde på olika sätt. Detta eftersom det inte finns någon generell rätt att vistas i skolans lokaler.

Sammanfattningsvis kan sägas att det inte finns någon rätt att filma föreläsningen oavsett presslegitimation. Skolan och föreläsaren var för sig kan förbjuda filmande och i vart fall föreläsaren skall tillfrågas innan föreläsningen.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare