Upphovsrätt på gamla fotografier

Jag spelar i ett band som gärna vill använda några gamla fotografier på boxare på affischer. Alla bilder går ej att spåra, men ingen av dem är tagen före 1940. Upphovsman vet vi ej, i vissa fall vet vi vad personen på bilden hette. Affischerna ska användas för marknadsföringssyfte, då de ska informera om kommande spelningar, skivsläpp etc. Vilka bilder vågar man använda? Är det ok så länge bilden är över femtio år gammal, eller kan det fortfarande ligga kvar en upphovsrätt på den?

Lawline svarar

Hej!

Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled. Om upphovsmannen är okänd gäller upphovsrätten intill utgången av sjuttionde året efter det år då verket offentliggjordes eller skapades. Se 43-44 §§ Upphovsrättslagen http://www.lagen.nu/1960:729#K4 . Så svaret är ja, det finns fortfarande någon som har upphovsrätt på bilderna om de är tagna efter 1940.

Ett sätt att kringgå upphovsrätten är att till exempel göra ett collage av bilderna så att man därigenom åstadkommer ett nytt och självständigt verk, se 4 § Upphovsrättslagen.

Straffbestämmelser för den som begår upphovsrättsintrång finns i 7:e kapitlet.

Observera att den svenska Upphovsrättslagen gäller verk av svenska konstnärer eller verk som först utgivits i Sverige.

Mvh

Miranda BergRådgivare