FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/03/2008

Arvsavstående

Min bror och jag har ärvt ett hus efter våra föräldrar. Vad händer skattemässigt om jag avstår från min del?

Lawline svarar

Hej! Arv- och gåvoskatten är avskaffad sedan 1 januari 2005. Vid ett arvsavstående behandlas arvet som skulle ha skett enligt lagreglerad arvsordning, om den avstående varit avliden (det vill säga i första hand går arvet till den avståendes egna barn). Inte heller dessa behöver betala någon skatt på arvet. Ett arvsavstående måste vara villkorslöst för att vara giltigt och kan inte gälla till förmån för någon viss person. Arvsavstående har tidigare ofta använts av skatteskäl. Med tanke på att arv- och gåvoskatten avskaffats kan du även överväga att uppta arvet och sedan ge din del i fastigheten i gåva. På detta sätt kan du bestämma till vem du vill avstå arvet. Vänliga hälsningar
Johanna NilssonRådgivare