FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/04/2008

Muntligt och skriftligt avtal med olika innebörd

Vi vill försöka säga upp ett fodervärdskontrakt för en häst. I vår muntliga överenskommelse med ägaren var vi överens om att uppsägningstiden var två månader. Sedan skrev vi dumt nog på ett kontrakt som varken vi eller ägaren förstod innebar att det löper årsvis. Ordagrant står det såhär: "Avtalet gäller från 070701 till 080701 och förlänges automatiskt med 12 månader i sänder såvida uppsägning ej skett senast 2 månader före avtalsperiodens utgång" Vi sade upp avtalet i oktober och både vi och ägaren var då muntligen överens om att vi skulle lämna hästen den sista december. Sedan läste hennes föräldrar kontraktet och kom på att det stod såhär. Så nu är vi fast i detta avtal. Eller? Finns det något sätt att komma ur det? Vidare står att förlikningsman ska tillkallas vid tvist- vem är det? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har ni först ingått ett muntligt avtal med uppsägningstid på två månader och därefter tecknat ett skriftligt avtal med en annan innebörd. Jag förmodar att tanken med det skriftliga avtalet var att bekräfta innehållet i ert muntliga avtal och att det som stod i avtalet inte var vad varken ni eller ägaren avsett. Både det muntliga och det skriftliga avtalet är i princip giltigt. Genom att ni undertecknade avtalet är utgångspunkten att ni också gick med på vad där stod. En grundprincip är dock att muntliga avtal går före skriftliga avtal, nackdelen är förstås att det kan vara svårt att bevisa er muntliga överenskommelse. Om jag har rätt i mitt antagande att både ni och ägaren ville ha ett avtal med två månaders uppsägningstid i enlighet med er muntliga överenskommelse anser jag att ni har goda argument för att komma ur situationen. Viljeprincipen, det vill säga att en part endast är bunden av det han velat och avsett får i avtalsrätten ofta stå tillbaka för tillitsprincipen, det vill säga att en part ska kunna lita på den viljeyttring som faktiskt skett. I det här fallet tycks ni båda dock ha menat samma sak, en uppsägningstid på två månader. Om inget annat anges i avtalet kan ni och ägaren själva komma överens om en förlikningsman. En jurist bör kunna hjälpa er att driva saken vidare och få innehållet i avtalet fastställt av en domstol. Mer om avtal och ogiltighet kan du läsa http://www.lagen.nu/1915:218. Med vänlig hälsning
Rådgivare