FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/03/2008

Är skadestånd skattepliktigt?

Hej Jag undrar om skadestånd som man fått genom fällande dom är pengar som jag ska skatta för? Ska dom tas upp som inkomst i deklaration? om de ska beskattas hur går jag tillväga. Summan är dryga 15 tkr. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Beroende på vilken skada skadeståndet avser att kompensera gäller olika regler. Skadestånd som utges för skador på egendom är skattefria om det rör sig om din privata egendom, IL 8 kap 22 §, se http://lagen.nu/1999:1229#K8P22 Ersättning för personskada är skattefri till den del ersättningen inte avser att täcka bortfall av skattepliktig inkomst. Exempelvis är livränta skattepliktig, men inte ersättning för sveda och värk. Ideella skadestånd - d.v.s. skadestånd för kränkning genom brott - är helt skattefria. Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare