FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/07/2008

Skatt vid utländsk lotterivinst?

Hej! Jag undrar vad som gäller om man vinner i en tävling där man vinner i pounds? Betalar man nån skatt då? Betalar man moms? Betalar man nåt annat också? Om man tar ett exempel o man säger att nån vinner five hundreds pounds, villken ev. moms och ev. skatt är det då? Var god att svara snarast omgående, tack.

Lawline svarar

Hej! Enligt 42 kapitlet 25 § Inkomstskattelagen (IL) beskattas vinst i utländskt lotteri om vinsten överstiger 100 kr. Vinsten beskattas som inkomst av kapital till en skattesats om 30 % och kan kvittas mot eventuella underskott i samma inkomstslag som är hänförliga till taxeringsåret. Moms är en allmän konsumtionsskatt som inte behöver betalas för lotterivinster. Vänligen
Erik AnnerstedtRådgivare