FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/05/2008

Utköpsklausul i avtal

Min fru och jag ska skiljas. Vi är överens om det mesta när det gäller bodelningen. Jag köper ut henne ur huset och bor kvar. Det hon vill försäkra sig om är att om jag vill sälja huset inom en period om 5 år, så vill hon ha förtursrätt till huset. Huset ska då värderas på nytt av ett par tre oberoende, opartiska certifierade husvärderare. Dvs vi får ett marknadsvärde som om huset skulle säljas. Båda är överens om detta. Hur skriver man detta villkor?

Lawline svarar

Några särskilda regler kring hur en sådan klausul skall se ut finns inte. Ni kan välja att avtala detta i ett separat avtal där ni skriver ner precis vad ni vill skall gälla mellan er. Det allra viktigaste är tydlighet. Tänk ut alla möjliga scenarier där tvister kan uppstå och ta med i avtalet hur situationen skall lösas. Vill ni vara säkra på att få det riktigt gjort rekommenderar jag att ni söker hjälp av en advokat. Med Vänlig Hälsning
Simon CarlssonRådgivare