FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/03/2006

Godkännande vid försäljning av den gemensamma bostaden

Ja och min man upprättade äkteskapsförord innan vi gifte oss. Huset var hans. Under äktenskapets gång köpte vi nytt hus och även detta i hans namn. Efter skilsmässan sålde han huset, men jag var tvungen att skriva under ett papper på att jag gick med på det. Vad var det för papper och gällde äktenskapsförordet vid denna tidpunkten? Jag fick inte ett öre, men han gjorde en avsevärd vinst.

Lawline svarar

Hej! Även om det nya huset var hans enskilda egendom till följd av tex. ett äktenskapsförord eller surrogat/substitut (se ÄktB 7:2 §) krävs ett godkännande av den andre maken vid en försäljning av den gemensamma bostaden (7:4 och 7:5 §§ ÄktB). Som jag ser det var det troligtvis ett sådant godkännande du undertecknade (lite mäkligt kan man ju tycka eftersom ni vid den tidpunkten inte längre var gifta). Vinsten på fastigheten kan du inte tillgodoräkna dig under förutsättning att den är enskild egendom. Vinsten på fastigheten räknas inte som sådan avkastning vari det i 7:2 sista stycket ÄktB stadgas om. Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare