FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/09/2008

Överlåtelse av fastighet under marknadsvärdet

Vid överlåtelse av fastighet mot ersättning under marknadspris - kan reavinstbeskattning uppskjutas gm att reglerna för gåvoskatt kan tillämpas?

Lawline svarar

Hej, Sedan 1 januari 2005 har gåvoskatten slopats. Detta innebär att gåvoskattreglerna inte längre gäller eller påverkar försäljningar av fastigheter under marknadsvärdet. Vid försäljning av fastigheter gäller helhetsprincipen. Denna innebär att en överlåtelse klassificeras antingen som en överlåtelse mot vederlag (onerös) eller en överlåtelse utan vederlag (benefik). Hur överlåtelsen klassificeras är viktigt eftersom vid förvärv av en bostad utan vederlag gäller att den nya ägaren träder in i den gamla ägarens skattemässiga situation, t.ex. övertar den gamla ägarens anskaffningsutgift (44 kap 21§ Inkomstskattelagen, se här https://lagen.nu/1999:1229#K44). Överlåtelsen anses utgöra benefik överlåtelse om försäljningspriset är satt under taxeringsvärdet samt det förligger gåvoavsikt. Om vederlaget för överlåtelsen motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet anses hela överlåtelsen som ett köp, såvida inte marknadsvärdet är lägre än taxeringsvärdet. Detta innebär att om fastigheten överlåts under taxeringsvärdet ska hela försäljningen klassas som benefik. Säljaren ska därför inte beskattas och köparen ska ”ärva” säljarens anskaffningspris. Om försäljningen sker över taxeringsvärdet ska hela försäljningen anses som onerös. Detta innebär att säljaren ska beskatta hela vinsten samtidigt som köparens anskaffningsvärde uppgår till inköpspriset.
Carolina WaltherRådgivare