FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/03/2006

Skillnader mellan äktenskap och samboende?

jag har en sambo, han jobbar och har pengar på sitt konto vilket skulle kunna betyda att han kan försörja mig om jag inte skulle ha råd med mat och hyra. Jag studerar och har inte fått något jobb till sommaren. om jag söker socialbidrag kan dom kräva att min sambo ska försörja mig? en till sak som jag undrar. vilka är fördelen med att man gifter sig om man jämför med att man bara är sambos? om det skulle hända min sambo något (om han blev sjuk eller så) är det jag som sambon som har något att säga till om ang. medicinering eller är det hans familj? samma sak om sambon avlider går då 50% av hans arv till hans familj och hälften till mig som sambon? tacksam för svar

Lawline svarar

Sambos emellan har ingen underhållsskyldighet så som makar lagligen har. Ett krav på att din sambo skall försörja dig kan alltså inte ställas. Fördelarna med att vara gift i jämförelse med att vara sambos går inte att säga generellt. I vissa fall är det ”bättre” att vara gift, och i vissa fall är ett samboförhållande mer fördelaktigt. I ett äktenskap finns t.ex. en lagstadgad underhållsskyldighet som inte finns i samboförhållanden. En annan viktig skillnad är att sambos inte ärver varandra, vilket äkta makar gör. Vill du veta mer om skillnaderna mellan ett äktenskap och ett samboförhållande kan du titta http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/98770b2ae7748f3541256ce5006dad5f/cc25298331628ef4c125708b003ad383?OpenDocument I situationer där en patient är oförmögen att svara för sig själv är det närstående som har rätt att medverka. Som närstående anses de som står patienten närmast. Enligt propositionen till lag om åligganden för personal inom hälso- och sjukvården, i vilken detta regleras, kan de närstående utgöras av familj, samboende eller en väldigt nära vän.
Andreas HeedRådgivare