FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/02/2008

Krav på uppsägning genom rekommenderat brev

Hej! Dec 2006 tecknade jag, som butiksägare, ett avtal med Yreg som skulle designa en gratis hemsida åt mig. Pga julrushen kunde jag inte direkt leverera texter och sånt och det var därför som abonnemanget aktiverades 20070220. Butiken stängdes sommaren 2007 och jag sa upp mitt avtal med Yreg per email 20071011. Fick inget svar på det. När jag skickade emailet var jag i god tid innan den 3 månaders uppsägningstid som gällde. Nu säger Yreg att min uppsägning inte gäller för att jag skulle ha gjort den via rekommenderat brev. Om deras medarbetare hade varnat mig om detta hade jag varit i god tid att göra det. Det gjorde de inte. Nu kräver de att jag har mitt avtal kvar och det är 2 år. Jag är arbetslös och kan och vill inte betala 5000+ per år. Hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig som invandrare. När jag tecknade avtalet var jag egen företagare och när jag sa upp avtalet var jag privatperson. Konsumentverket hjälper inte mig för att jag var egen företagare och Företagarna hjälper mig inte för att jag är inte längre medlem hos dem. Hjälp mig!

Lawline svarar

Hej, det som avgör om Du har sagt upp Ditt avtal i rätt tid är om det enligt villkoren krävs att uppsägning görs via rekommenderat brev. Yreg är inte skyldiga att berätta detta för Dig om det framgår av villkoren i det avtal som Ni har tecknat. Mitt råd till Dig är därför att läsa igenom avtalsvillkoren och se om det står något om att uppsägning måste ske genom ett rekommenderat brev. Om detta står i villkoren är det tyvärr svårt att göra något åt Din situation. Står det inget i villkoren om att uppsägning måste göras genom rekommenderat brev skall Ditt e-mail räknas som en uppsägning av avtalet. Om mailet då skickades i rätt tid har avtalet också sagts upp och Du behöver alltså inte betala något efter denna tidpunkt. Om kravet på rekommenderat brev finns med i villkoren är den enda möjligheten för Dig att kräva jämkning av avtalsvillkoret enligt 36 § avtalslagen ( http://www.lagen.nu/1915:218#P36 ) vilket innebär att domstolen helt enkelt bortser från kravet. Denna paragraf används dock väldigt sällan och eftersom Du skrev på avtalet i egenskap av företagare blir det ännu svårare att lyckas med en sådan talan. Krav på uppsägning av avtalet genom rekommenderat brev är inte något ovanligt och jag tror därför inte att en talan enligt 36 § avtalslagen skulle lyckas i Ditt fall. Återkom gärna om Du har ytterligare frågor! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare