FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/03/2008

Intyg skrivet av annan än undertecknaren

Om en annan individ än den som undertecknat ett intyg formulerar och upprättar intyget för intygsgivaren att underteckna det han skrivit, och dessutom formulerar sig så att det av intyget framgår att det skulle vara intygsgivaren som har upprättat intyget, d v s. i "Jag form" ex - jag har tidigare varit ledamot i styrelse, - I samband med ....., upprättade "Vi" avtal, - Min uppfattning är.....osv. Av intyget framgår inget som visar på att någon annan har färdigställt intyget för intygsgivaren att skriva under. Kort sagt, så framstår handlingen som direkt vilseledande när man nu fått informationen om att det är en helt annan person än den som undertecknat intyget som upprättat och formulerat innehållet i intyget. Vad kan man göra i förevarande situation?

Lawline svarar

Förfarandet du beskriver med intyget är sannolikt vanligt förekommande. Om den som undertecknar intyget accepterar formuleringarna får undertecknaren anses stå för innehållet och intyget är äkta. Endast i vissa specialfall kan något göras, exempelvis kan intyget eventuellt anses vilseledande om det används i marknadsföring.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare