FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/02/2008

Skadeståndsskyldighet för ägare av hund

Vad säger rättspraxis om lös hund som blir biten av kopplad hund? Ersättning? Vållande?

Lawline svarar

Hej! Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter föreligger enligt 6 § ett så kallat strikt skadeståndsansvar för ägaren till hunden. Strikt skadeståndsansvar innebär att man är skyldig att betala skadestånd oavsett om man har varit vållande eller ej. Skadan på den bitna hunden är att beteckna som en så kallad sakskada. Beräkningen av skadeståndets storlek framgår av skadeståndslagens 5 kapitel 7 § som stadgar att en partiell skada kan ersättas på två sätt; antingen genom skillnaden mellan återanskaffningsvärdet och restvärdet eller ersättning av kostnad för reparation, i detta fall veterinärkostnader. Normalt sett ersätts inte reparationskostnaden för mer än vad saken är värd men i rättsfallet NJA 2001 s 65 har HD slagit fast att sällskapsdjur inte är att betrakta som vilken sak som helst. Som skadevållare kan man alltså bli tvungen att betala för veterinärkostnader som överstiger djurets värde. Veterinärkostnaderna måste dock vara medicinskt välgrundade och inte överstiga vad en normal djurägare skulle vara beredd att acceptera under liknande omständigheter. Vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare