FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/07/2008

Samäganderätt till bil i samboförhållande

Hej Jag är sambo och ligger i separation. Vi båda står på bilen och vi äger halva bilen var. Bara hon använder bilen och vägrar att lämna ifrån sig bilnyckeln. Vad har jag för rättigheter? Jag har köpt egen bil och vill ha pengar för den som vi står på tillsammans. Kan jag ta den och sälja den? Hur gör jag utan att göra fel rent juridiskt?

Lawline svarar

Enligt sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376) skall samboegendom delas upp när ett samboförhållande upphör. Samboegendom definieras i 3 § och utgörs av gemesam bostad och gemensamt bohag. En bil ryms inte under definitionen på gemensamt bohag, dessutom används den endast av den ena sambon (6 § ). Sambolagen ger med andra ord ingen hjälp. Likväl äger ni bilen gemensamt. Enl. 2 § i lag om samäganderätt (se https://lagen.nu/1904:48_s.1) krävs samtliga delägares samtycke vid ett förfogande, t.ex. en försäljning. Du bör m.a.o. inte ta bilen och sälja den. Enl. 6 § kan du dock ansöka hos tingsrätten att bilen utbjuds till försäljning på en offentlig auktion och på så vis få in pengar för bilen. Detta gäller dock endast om din sambo inte kan visa att synnerliga skäl föreligger för att inte sälja den. Några sådana, förutom att köpa ut dig, blir förmodligen svåra att finna. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare