FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/02/2008

Försäljning av fastighet som erhållits i arv

Jag o min bror har ärvt en fastighet, byggår 1955, finns inga lån, måste vi betala skatt på försäljningssumman?

Lawline svarar

Hej! Vid arv av fastighet gäller kontinuitetsprincipen, vilken medför att arvtagarna träder in i givarens skattemässiga situation. Det framgår inte av din fråga när ni erhöll arvet men vid arv behöver man alltså inte erlägga någon kapitalvinstskatt. Om ni däremot kommer att sälja fastigheten så kommer ni att behöva betala denna skatt. Försäljningar som medför en kapitalvinst beläggs alltid med kapitalvinstskatt, om man inte får uppskov med skatten. Uppskov betyder dock endast att man skjuter skatten framåt i tiden och för att erhålla uppskov måste den sålda fastigheten ha varit ens permanentbostad, vilket inget tyder på att det är i ert fall. Då ni enligt kontinuitetsprincipen träder in i givarens skattemässiga ställe betyder det att ni får givarens anskaffningsvärde. Vad givaren betalade för fastigheten eller vad han betalade för att uppföra den blir alltså erat anskaffningsvärde. Försäljningsvinsten framräknas i stora drag genom försäljningsintäkten minus anskaffningsvärdet och den framräknade summan blir det som skatten skall beräknas på. Hoppas du är nöjd med svaret. Vänligen
Therese JanssonRådgivare