FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/03/2008

Kapitalvinstskatt vid försäljning av bostadsrättsandel

Vi har ärvt 1/3 dels bostadsrätt vilken köptes för 17 000 1974. nu värderad til 1,6 miljoner. En vill köpa ut två, blir det vinstbeskattning på lägenheten då? Hur blir vinstbeskattningen om vi säljer helt till utomstående? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Kapitalvinstskatt skall betalas vid försäljning av en bostadsrätt som medför en vinst, detta oavsett vem man säljer den till och även då man endast äger en andel. Det kommer således inte bli någon skillnad i beskattningen om ni överlåter er del till en utomstående. Vinsten framräknas genom erhållen ersättning minus betald köpeskilling och summan beskattas i nuläget med 22 % skatt. Då ni ärvde er del kommer ni att vid beräkningen behöva använda er av den köpesumman som arvlåtaren betalade för denna del. Om siffrorna ni använder avser endast er del så kommer vinsten som ett exempel att bli 1,6 miljoner (om ni erhåller så mycket i ersättning) minus 17 000kr. Ni kommer i vilket fall troligtvis att erhålla en stor kapitalvinst, vilken skall beskattas. Hoppas ni är nöjd med svaret. Vänligen
Therese JanssonRådgivare