FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2008

Bröstarvinges arvsrätt

Jag har tre barn, kan jag utesluta ett av barnen ur testamentet och istället dela upp ev kvarlåtenskap mellan sambo och mina två andra barn?

Lawline svarar

Hej! Du kan aldrig helt utesluta en bröstarvinge från dess rätt till arv. En bröstarvinge får, om inget testamente skrivits, sin arvslott. Arvslotten är kvarlåtenskapen delat på antal bröstarvingar, se ÄB 7 kap 1 §. Man kan testamentera bort en del av sin kvarlåtenskap till förmån för annan, så länge bröstarvingarna får sina laglotter som är hälften av arvslotten. Du kan alltså dela hälften av din kvarlåtenskap hur du vill mellan de två av dina barn som du vill gynna och din sambo. Formkraven för testamente kan du läsa om i ÄB 10 kap. Ärvdabalken (ÄB) hittar du http://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar,
Lotta KnappRådgivare