FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/02/2008

Införande av utländska pengar till Sverige

HEJ, jag har enfråga angående förmögenhetsskatt,då frågan lyder :betalar man skatt på förmögenhet i (pengar) som ärvs och införs till sverige från utlandet via bankkonto?jag är medveten om att förmögenhetsskatten har upphävts men inte säker på om det skall betalas för införandet av förmögenheten från utlandet till sverige.

Lawline svarar

Hej! Precis som du säger så har förmögenhetsskatten upphört i Sverige. Men frågan är när du egentligen ärvde pengarna i fråga. Ärvde du dem under 2007 eller 2008 så har du inte undandragit dig från att betala skatt, då förmögenhetsskatten redan var avskaffad och du bör då kunna föra in pengarna till Sverige utan några påföljder eftersom du kan visa var pengarna kommer ifrån. Observera dock att du alltid måste kunna visa att pengarna verkligen kommer från ditt arv om skattemyndigheten ställer några följdfrågor. Situationen blir annorlunda om du ärvde dem innan 2007, eftersom du i sådant fall har undansluppit förmögenhetsskatt(dvs. om förmögenheten överstigit 1 500 000 kr) och kapitalvinstskatt på räntan genom att ha kvar pengarna utomlands. Detta utgör ett skattebrott och att i dagsläget föra in pengarna till Sverige kan med stor sannolikhet innebära att skattemyndigheten gör vidare undersökning om pengarnas härkomst och med efterföljande konsekvenser. Detta då regeringen har beslutat att det inte ska råda någon skatteamnesti (frihet från straff) för pengar som är placerade utomlands. Mitt råd till dig är att när du än ärvde pengarna kontakta skattemyndigheten och höra hur det ligger till. Var det innan 2007 bör du även meddela dem att du vill göra en självrättelse retroaktivt i din deklaration angående den skatt du eventuellt sluppit att betala. Skattetillägget är som huvudregel 40% av den verkliga skattesumman du egentligen skulle betalt. Detta enligt Taxeringslagen 5 kap 4§ .se. http://lagen.nu/1990:324 . Med vänlig hälsning
Rådgivare