FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/02/2008

Ärver vi vår mors make?

När min mor dog var hon sedan länge omgift med en man som inte har några egna barn. Kommer jag och min helsyster att ärva något efter honom? Hans enda släktingar är en sambo och syskon.

Lawline svarar

Du och din syster har tyvärr inte arvsrätt efter er mammas make. Vilka som har rätt att ärva står i Ärvdabalkens 2 kap. som du hittar http://www.lagen.nu/1958:637. Närmaste arvingar är barn, barnbarn osv. i rakt nedstigande led (2:1). Om det inte finns några barn ärver föräldrarna och är inte de i livet ärver syskon och därefter syskonbarn (2:2). Närmast på tur därefter är far- och morföräldrar (2:3). Därefter i 2:4 sägs slutligen att andra än dem som nämnts ovan har ingen arvsrätt. Om det är så att ni gjorde ett arvsavstående till förmån för er mors make vid hennes bortgång så kan ni ha rätt till efterarv efter er mor enligt 3 kap. ärvdabalken när hennes make avlider. Om ni däremot fick ut ert arv redan då är saken färdigreglerad och ni har då ingen rätt till något mer arv. Vad som ovan sagts utesluter förstås inte att ni får "ärva" er mors make om det skulle vara så att han har testamenterat sin kvarlåtenskap till er. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare