FrågaSKATTERÄTTÖvrigt27/03/2008

Gåvoskatt?

Jag och min hustru ska ge bort två tomter till min syster och bror, vad gäller för regler för att denna gåva ska vara befriad från skatt?

Lawline svarar

Hej, För ett par år sedan avskaffades gåvoskatten i Sverige. Det spelar ingen roll om gåvan är en tomt eller t.ex. en bil. Någon beskattning kommer inte att ske med anledning av gåvorna. Det som kan vara värt att tänka på är dock att de nya ägarna tar över Ert anskaffningsvärde (det Ni betalade för tomterna ursprungligen). Detta innebär att om tomterna i framtiden säljs av gåvomottagarna så skall vinsten (som skall kapitalbeskattas) räknas som köpeskillingen minus den summa som Ni köpte tomterna för.
Rådgivare