FrågaSKATTERÄTTÖvrigt18/02/2008

Blandat fång avseende fast egendom

blandat fång. Om man överlåter genom gåva jordruksfast mot vederlag under 85% av fast.värdet till en son men förbehåller nyttjanderättan av privatbostaden under givarens o hans hustrus livstid Vad beräknas detta förbehåll till , vi vill inte att gåvan ska övergå i köp. Vi är 58 resp 61 år.

Lawline svarar

Hej! Utifrån er fråga antar jag att det är de skattemässiga konsekvenserna kring denna situation som ni vill att jag besvarar. Ett blandat fång föreligger när fast egendom säljs till ett pris som ligger under dess marknadsvärde. Om försäljningen skattemässigt kommer att ses som ett köp eller som en gåva avgörs med utgångspunkt i fastighetens taxeringsvärde. Sker försäljningen till ett pris under taxeringsvärdet (cirka 75 %) är försäljningen att betrakta som en gåva, medan det ses som ett köp om ersättningen överstiger taxeringsvärdet. Denna skillnad blir betydelsefull på så vis att ni inte kommer att reavinstbeskattas för försäljningen i gåvofallet medan en eventuell vinst i det senare fallet kommer att behöva beskattas. En klausul där ni förbehåller er nyttjanderätten till fastigheten kommer inte att påverka den skatterättsliga klassificeringen av försäljningen. Hoppas ni är nöjda med svaret. Vänligen
Therese JanssonRådgivare