FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/02/2008

Arv från syster?

Hej! Min fråga vid dödsfall är.Min syster är död men har efterlämnat en fastighet,hon har inga barn dom som finns är jag och våran syster,kan hon skriva bort oss i ett testamente eller ärver vi henne.Och skulle hon skriva bort oss i ett testamente hur får vi reda på det. mvh Jonas

Lawline svarar

Hej, Om Din avlidne syster var ogift samt Era föräldrar inte i livet ärver Du och Din syster, se 2 kapitlet 2 § ärvdabalken (1958:637). Endast bröstarvingar (barn) omfattas av den så kallade laglotten. Skulle Din avlidna syster ha skrivit ett giltigt testamente kan det beröva Dig och Din syster arv. Finns inget testamente ärver Ni alltså henne. Ett eventuellt testamente görs vanligen gällande i samband med bouppteckningen, till vilken Ni kommer att kallas. Ärvdabalken hittar Du http://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar
Carl Johan FahlanderRådgivare