FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2008

Tolkning av testamente

I ett Testamente står det: Till Erik och Anna Johansson 40 000 kr. Hur ska detta tolkas? Kan det tolkas som att Erik och Anna ska få 40 000 kronor var? (Namnen är ändrade)

Lawline svarar

Är Erik och Anna makar eller sambor? I så fall skulle jag tolka testamentet så att de tillsammans skall få 40 000 kr. Vid testamentstolkning gäller det att utröna vad som var testatorns vilja. Kan Ni på något sätt visa att testatorns vilja varit att Erik och Anna skulle få 40 000 kr var kan testamentet tolkas annorlunda, men det kan röra sig om en stor bevisproblematik. http://www.lagen.nu/1958:637#K11 i Ärvdabalkens 11 kap kan Ni läsa mer om tolkning av testamente, även om det inte ger Er någon klarare vägledning i just detta fall. Vänligen,
Rådgivare