FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/02/2008

Samboegendom

Hej! Min sambo har hört att efter 2 år blir allt samboegendom vid ett sådant förhållande. Finns det någon s.k 2-års regel? Är det inte också så att det är det man förvärvar efter man blivit sambo som blir samboegendom, dvs lägenhet som är köpt innan samboförhållandet påbörjades men som idag används som gemensam bostad inte är samboegendom?

Lawline svarar

Hej, Det finns inte någon sådan så kallad två års regel. Jag kan inte tänka ut vad din sambo syftar på. Det är däremot så att allt inom området bostad och bohag och som förvärvas efter samboendet inletts är samboegendom, se 3 § och 8 § sambolagen. Vad gäller lägenheten så är huvudregeln att den inte skall ingå, men det finns vissa undantag i 22 § sambolagen. Det är när synnerliga skäl föreligger så som vårdnadshavaren, handikappsanpassad osv. För att det skall bli aktuellt måste övertagande part betala den som egentligen äger lägenheten. Detta gäller endast bostadsrätter och hyresrätter. Ni kan läsa sambolagen http://lagen.nu/2003:376 Hoppas det har blivit lite mer klart! Med vänlig hälsning
Rådgivare