FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/02/2008

Jämkning av bodelning vid kortvarigt äktenskap

Andra frågan den här helgen. Fakta: Samboskap 1,5 år. Äktenskap 1,5 år. Giftorättsgods från make som ska fördelas 500 000 kr. Hur blir uppdelningen? Skevdelningsmässigt? Vad går man efter? När går man ifrån giftorättstrappan? Ser man till hur ekonomin såg ut den dag man gifte sig? Avgör den summan någonting till fördelningsprocent? Jag hävdar att jag är berättigad till 3/5 = 150 000. Han säger ca 65 000.. Har en dom där de dömt 1/4 (4 års sambo + äktenskap och GG på 1 200 000 kr) Vad gäller? Tack

Lawline svarar

Hej! Enligt Äktenskapsbalkens 12 kapitlet 1 § (se http://www.lagen.nu/1987:230) kan en bodelning jämkas om den är oskälig bland annat med hänsyn till längden, ekonomiska förhållanden och övriga omständigheter. Detta innebär att man ska göra en helhetsbedömning av oskäligheten. Men i ett fall som ditt där det inte verkar finnas något som pekar åt något annat håll utgår man normalt från den så kallade skevdelningsregeln vilken mycket riktigt skulle ge dig rätt till 150000 (hälften av 3/5) - man utgår här från de ekonomiska förhållandena vid bodelning. Orsaker som med hänsyn till ekonomiska förhållanden kan göra att bodelningen skall jämkas mer kan vara att ena maken fått ett stort arv, testamente eller en stor gåva under äktenskapet. Det är viktigt att tänka på att en helhetsbedömning görs och att den så kallade trappmodellen bara ett är riktmärke som på intet sätt är bindande för domstolen. Hoppas detta besvarar din fråga!
Tobias AnderssonRådgivare