FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/02/2008

Underhållsbidrag till bortadopterat barn?

Hej! Är biologisk pappa till ett femårigt barn. Barnet har levt hos mamman hela tiden men vi har havt gemensam vårdnad. Mamman har gift sig med ny man och fött ett nytt barn. Pappan till det nya barnet vill adoptera barnet som jag är biologisk pappa till. Är jag skyldig att betala underhållsbidrag efter det att barnet har blivit adopterat av den nya pappan?

Lawline svarar

Hej! Enligt Föräldrabalkens 4 Kapitels 8 § (se http://www.lagen.nu/1949:381) upphör du att vara förälder i juridisk mening då mammans nya man adopterar barnet. Enligt samma lags 7 Kapitels 1§ är det föräldrar som är skyldiga att betala underhållsbidrag. Då du i lagens mening inte längre anses vara förälder är du ej heller längre skyldig att betala underhållsbidrag. MVH
Tobias AnderssonRådgivare