FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/02/2008

Skevdelning vid kortvarigt äktenskap

Bodelningsfråga: Vi har varit gifta och sambo i sammanlagt tre år. Det gemensamma giftorättsgodset som ska delas upp är 500 000 som "blir över" från min make. Då det är ett kort äktenskap antar jag att det blir fråga om skevdelning. Vilken procent/andel är rimlig? Ska man gå efter 3/5 med tanke på tiden? Har summan någon betydelse? Hur skulle en bodelningsförrättare se på saken? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Du har helt rätt. Det är precis så man brukar resonera. Skevdelningsregeln finner man i 12:1 Äktenskapsbalken (ÄktB) och orsaker till jämkning av bodelningen enligt detta lagrum är främst äktenskapets längd (kortare än fem år), samt även makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt om det är oskäligt att följa huvudreglerna om bodelning i 11 kap ÄktB. Resultatet av användningen av 12:1 ÄktB är att den ena maken får behålla mer av sitt giftorättsgods. Man brukar då som du föreslår säga ca 1/5 per år, vilket i ert fall blir 3/5. Makarnas individuella ekonomiska situation etc kan ha betydelse, men eftersom det här är 500’ kr torde det ej bli aktuellt. Jag rekommenderar er därför att skevdela till 3/5 om ni inte gemensamt kan enas kring en annan lösning. Du kan läsa i ÄktB: http://www.lagen.nu/1987:230 Mvh
Rådgivare