FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/02/2008

Skyldighet att deklarera om man bor i utlandet.

Har skattemyndigheten rätt att kräva från en utomlandsboende redovisning på den ekonomiska situationen i den nya hemlandet dvs. skatten, fastigheter etc?

Lawline svarar

Hej, Trots att man inte längre vistas stadigvarande i Sverige kan man fortfarande vara skattskyldig i Sverige. Om man anses vara obegränsat skattskyldig, skall följaktligen alla inkomster (såväl från Sverige som från annat land) tas upp i inkomstdeklarationen efter utflyttningen. Huruvida man är att betrakta som obegränsat skattskyldig följer av 3 kap. inkomstskattelagen. Det är emellertid inte säkert att man för den sakens skull skall betala skatt i Sverige eftersom denna fråga vanligtvis regleras i skatteavtal mellan Sverige och det land man är bosatt i. Inkomstskattelagen hittar du http://lagen.nu/1999:1229#K3 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare