FrågaSKATTERÄTTÖvrigt17/03/2008

Skatteplikt på arbetsrättsliga skadestånd

Min man som jobbar på ett större företag är sjukskriven. Han fick ryktesvägen veta att en av cheferna med flera anställda pratat om min mans sjukdom och dessutom insinuerat att den skulle vara simulerad. Min man kontaktade facket eftersom chefen brutit den tystnadsplikt som företaget har. Chefen erkände att han brutit tystnadsplikten och ett skadestånd på två månadslöner ska betalas ut. Ingenting är dock påskrivet ännu. Företaget har dock som policy att de inte betalar ut skadestånd utan ville kalla det lön, vilket ju inte gick då min man var sjukskriven. Det ska nu betalas ut som bonus istället. Min man får nu alltså skatta för pengar som, om jag fattat rätt hade varit skattefria om de betalts som skadestånd? Om han tackar nej till pengarna och går till arbetsdomstol och får rätt där, kan företaget fortfarande vägra att betala ut pengarna som skadestånd då, eller blir de tvingade att betala det som skattefritt skadestånd?

Lawline svarar

Om han får rätt i domstol, tingsrätten om han själv driver målet och arbetsdomstolen om facket driver målet, så kommer arbetsdomstolen att döma ut ett skadestånd som inte är skattepliktigt. Arbetsgivaren har efter en dom ingen möjlighet att kalla det för lön eller bonus. Samtidigt är det inte säkert att skadeståndet hamnar på samma nivå efter domstolsprövning. Arbetsgivaren är sannolikt inte lika samarbetsvillig i domstol och inte bunden av en tidigare värdering av skadan. Visst kan det finnas vinster att ta hem i en domstolsprövning men förlusterna kan komma att bli ännu större. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare