Är föreningsrätten lagfäst?

Finns det något lagrum för föreningsrätten? I fråga om man blir diskriminerad för att man är med i en grupp som t.ex. heter "Fria minkarna".

Lawline svarar

Friheten att ingå i och driva olika föreningar är grundlagsfäst i regeringsformen (RF 2 kap 1 § 1 st. 5 p). Föreningsfriheten är dock en s.k. relativ fri- och rättighet och kan således inskränkas genom lag eller, efter bemyndigande i lag, annan författning. Genom att Sverige tillträtt Europakonventionen [angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna] skyddas föreningsfriheten dessutom genom artikel 11 i konventionen. Enligt både konventionstexten och RF får vissa inskränkningar göra, t.ex. med hänsyn till nationell säkerhet. Dessa bestämmelser gäller dock endast gentemot ”det allmänna” och alltså inte privatpersoner emellan. Arbetsrättsligt intar fackföreningar dock en särställning. Därigenom är det t.ex. i fråga om lön förbjudet att särbehandla en person för dennes fackliga tillhörighet. Någon diskrimineringslag som därutöver direkt förbjuder särbehandling enbart p.g.a. av medlemskap i en viss förening finns heller inte, varför något reellt rättsligt förbud inte existerar.

Vänligen

Joel LaackRådgivare