FrågaSKATTERÄTTÖvrigt18/02/2008

Reavinstbeskattning vid försäljning av del av fastighet

Min syster och jag ska få vår föräldragård i gåva. Sen kommer min syster att köpa ut mig. Kommer jag att behöva skatta för dom pengarna och isf hur många procent?

Lawline svarar

Hej! Försäljning är en sådan situation där reavinstbeskattning kommer ifråga om den aktuella försäljningen medför en vinst. Den eventuella vinsten framräknas i grova drag genom ersättningen du får från din syster minus anskaffningsvärdet för din del av gården. Då ni har fått den i gåva av era föräldrar gäller kontinuitetsprincipen avseende anskaffningsvärdet. Det betyder att ni övertar det pris som era föräldrar betalade för fastigheten och det blir således erat anskaffningsvärde. Skulle det vara så att även era föräldrar fått gården i gåva eller arv av exempelvis sina föräldrar, övertar ni istället era mor- eller farföräldrars anskaffningsvärde. På detta sätt kan det fortsätta fram till någon i kedjan har köpt eller bytt till sig fastigheten, denne personens anskaffningsvärde övertar då ni. Vinsten är således ersättningen minus hälften (då halva gården är din) av det anskaffningsvärdet ni får. Då ni fått fastigheten i gåva är det troligt att försäljningen medför en vinst, vilken i så fall skall kapitalvinstbeskattas med en skattesats på 22 %. Hoppas du är nöjd med svaret. Vänligen
Therese JanssonRådgivare