FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/02/2008

Samboavtal angående hus

Jag och min sambo ska bygga hus och går in i husprojektet med olika kontantinsatser. Vid en eventuell separation och försäljning av huset med vinst tycker vi det är mest rättvist att våra kontantinsatser först betalas tillbaka och att vi därefter delar på vinsten 50/50. Vi vet dock inte hur man med ett samboavtal kan reglera hanteringen vid en försäljning med förlust på ett rättvist sätt. Vad är möjligt och hur ska man tänka? Om vi säljer med förlust på 15%, skulle man kunna räkna av 15% på vardera kontantinsats och dela resten av förlusten lika?

Lawline svarar

Ditt problem skall inte vara svårt att lösa på egen hand. Först måste ni ställa er frågan i vilken mån ni vill att sambolagen skall gälla er. Utgångspunkten vad gäller huset, då det utgör den gemensamma bostaden, är att dess värde skall delas mellan er oavsett insats. Sambolagen sätts dock enkelt ur spel genom ett avtal som klargör att ni inte avser att tillämpa sambolagen vid en eventuell bodelning. Det är dock möjligt att ni bortsett från huset fortfarande vill använda sambolagen gällande bohaget, i så fall skall även detta specificeras i avtalet. Det viktiga är att ni är tydliga så att inga missförstånd uppstår. Vad sedan gäller avkastningen/förlusten på huset rekommenderar jag att även denna regleras utförligt i ett avtal. Hur ni väljer att beräkna och fördela dessa är upp till er själva men återigen vill jag betona att det är viktigt att vara så tydlig som möjligt när man skriver avtal. Med vänlig hälsning
Simon CarlssonRådgivare