FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/02/2008

Adoption

Hej! Lever med en man sedan drygt sju år tillbaka, har gjort det sedan min första graviditetsmånad. Min sambo har från det att min son var ca två och ett halvt år varit den enda fadern i bilden. Min sambo och jag har under hela min son liv haft önskan att min sambo skall få adoptera min son. I dagsläget träffar min son sin biologiska far varannan helg, han visar inget intresse utöver denna tid. Jag är ensam vårdnadshavare. Jag vet att ett giftermål är en förutsättning, bortsett ifrån giftermålet vad har min sambo för möjligheter och vart vänder vi oss för rådgivning? //Tacksam!

Lawline svarar

Den situation ni beskriver är ett vanligt fenomen i Sverige idag. Det kan å ena sidan framstå som fullt naturligt att en styvförälder, som de facto betraktas som en förälder till barnet, vill få denna fädernesroll bekräftad i och med en adoption. Samtidigt måste den biologiske förälderns intresse av fortsatt föräldraskap samt rätt till umgänge beaktas. Som utgångspunkt kan adoption äga rum om den som skall adoptera (adoptanten) har en vilja att uppfostra barnet samt om detta är till fördel för barnet. Problemen uppstår främst när den biologiske föräldern motsätter sig adoptionen. En biologisk förälder, som inte är vårdnadshavare, har förvisso inte någon vetorätt i dessa frågor men dess åsikt väger ändå tungt i domstolens bedömning. Det som anses tala emot en adoption mot den biologiska förälderns samtycke är främst att en adoption rycker undan den rättsliga grunden för umgänge mellan den biologiska föräldern och barnet. Utgångspunkten torde därmed vara att i de fall då barnet har ett kvalitativt och regelbundet umgänge med den biologiska föräldern, vars faderskap kan komma att utsläckas, torde en adoption utan dennes samtycke vara utesluten. I det fall som du beskriver umgås den biologiske fadern regelbundet med barnet och därmed torde en adoption utan dennes samtycke bli svår att genomföra. Frågan måste dock även avgöras med beaktande av vad som är bäst för barnet och denna bedömning måste givetvis göras utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet. Du bör vända dig till socialtjänsten för vidare rådgivning. Ansökan om adoption görs dock hos tingsrätten i den stad där adoptanten har sin hemvist. Med vänlig hälsning
Marcus BergströmRådgivare