FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/02/2008

Arv efter sambo

Min sambo gick bort 1/11 Inget tetamente finns). Vi hade ett gemnsamt köpt hus. Vi har en ett barn gemensamt (inga andra finns). Vad händer med huset, är jag tvungen att lösa ut vår dotter som är 6 år gammal? VAd gäller med bilar som vi köpt gemensamt, men står på honom? Tacksm för snabbt svar.

Lawline svarar

Enligt 3§ sambolagen (se http://lagen.nu/2003:376 ) räknas ert gemensamma hem som samboegendom. Däremot räknas inte bilarna som står på din man till samboegendom eftersom de inte utgör inre lösöre, detta utesluter emellertid inte att du kan ha dold samäganderätt till bilarna. Med anledning av din sambos död kommer således en bodelning att göras, om du så begär enligt 18§, där hälften av värdet på huset tillfaller dig. Bilarna och den andra halvan av huset kommer att tillfalla din avlidna sambo. Efter bodelningen kommer arvet fördelas, eftersom inget testamente finns har du ingen arvsrätt efter din sambo. Detta innebär att er dotter ärver bilarna och den andra halvan av huset. Eftersom er dotter är sex år gammal så har hon inte rätt att råda över egendomen som hon ärver, det är istället du som förmyndare som ansvarar för denna egendom i din dotters ställe. Om värdet på egendomen som din dotter ärver överstiger åtta gånger prisbasbeloppet så gäller dock speciella regler där överförmyndaren kopplas in enligt FB 13kap 2§ (se http://lagen.nu/1949:381#K13 ). Prisbasbeloppet är ungefär 40 000 kr.
Gabriel WestinRådgivare