FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/01/2008

Byte av fastighet

Byta bostadsrätt mot en villa? Skatteregler? Ponera att jag har en lgh värd ca 1,5 milj. En annan person har ett hus värt ca lika mycket. Kan vi byta rakt av och hur går man då till väga? Måste vi sälja till varandra? Om vi måste det, kan vi då sälja till varandra för säg 500 000kr och på så sätt inte göra någon vinst alls och på så sätt helt slippa vinstskatten? Det finns ju inga krav på att man måste sälja genom budgivning? Jag inser att nästa gång jag flyttar gör en större vinst och får skatta då, men jag slipper ju uppskovsräntan.

Lawline svarar

Hej! Enligt inkomstskattelagstiftningen skall en eventuell kapitalvinst tas upp det år då avyttring sker. Med avyttring menas inte enbart försäljning utan även byte. Skattereglerna aktualiseras således även vid byte så en försäljning behöver inte äga rum. Kapitalvinsten framräknas i stora drag genom ersättningen man erhåller minus ens eget inköpspris (ökad med eventuella ny-, till-, och ombyggnader och förbättringsutgifter som man har haft under de senaste 5 åren). Vid byte skall som huvudregel marknadsvärdet på den tillbytta egendomen tas upp som ersättning. Rent konkret sker ett byte på samma sätt som vid en försäljning, dvs. köpebrev skall upprättas och lagfart sökas. Köpeskillingen blir marknadsvärdet för den erhållna egendomen och då både bostadsrätten och fastigheten är värda ungefär lika mycket verkar ju inte heller någon mellanskillnad behöva erläggas. Jag hoppas att du är nöjd med svaret och att jag har uppfattat dina funderingar korrekt. Vänliga hälsningar
Therese JanssonRådgivare