FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/02/2008

Bodelning enligt sambolagen

Jag o min sambo ska separera och göra en bodelning. Under vårat förhållande har vi köpt en häst som vi betalat hälften var. Hästen är registrerad på min sambo, kan jag göra anspråk på antingen min insats eller hästens värde idag. Vi har även startat en enskild firma som är registrerad på min sambo. Jag har stått för 10-20 % av arbetsinsatsen bla allt administrativt arbete o aldrig tagit ut en krona i lön. Har jag några anspråk att kräva. Med vänlig hälsning Jörgen Nilsson

Lawline svarar

Hej Vid bodelning mellan sambor enligt den s.k sambolagen (www.lagen.nu/2003:376 ) ska samboegendom, d.v.s. den gemensamma bostaden och gemensamt bohag delas mellan de tidigare samborna, se 5, 6 och 8 §§ Sambolagen. Egendom som används för fritidsändamål, t.ex. hästar, räknas inte som samboegendom, se 7 § sambolagen. Inte heller din sambos inkomster genom den enskilda firman räknas som samboegendom. Du har alltså ingen möjlighet att göra några anspråk gällande rättsligt med stöd av reglerna om bodelning enligt sambolagen. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare