FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/01/2008

Arv mellan halvsyskon

Hej. I äktenskapet mellan mina avlidna föräldrar fanns ett särkullbarn också avliden. Särkullbarnet hade i sin tur ett barn, som kommer att få sin laglott efter min far. Nu har min bror avlidit. Min fråga är: Har särkullbarnets barn någon rätt till arv efter min bror? Om svaret är ja hur mycket? MVH

Lawline svarar

Hej! Enligt reglerna i ärvdabalken så ärver syskon och halvsyskon den döde brodern när föräldrarna är döda. Systemet är så att om dina föräldrar levde så skulle de i första hand ärva din bror om inte han har några barn. Eftersom de är döda så ärver syskon och halvsyskon på samma sätt som de skulle ha gjort om din brors tillgångar istället var dina föräldrars. Alltså den halvan av din brors tillgångar som skulle hamna hos den förälder som är gemensam för er alla syskon den halvan får ni alla dela på. Den halvan av tillgångarna som skulle kommit till er mor den går till dig enbart, eller om du har några andra helsyskon att dela med. MVH
Rådgivare