FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/02/2008

Uppskovsavdrag

Hej! Har under 2007 sålt en fastighet p.g.a skilsmässa. Vinsten blev 925 000:-. Har lagt min del i en bostadsrätt om 600000:-. Hur mycket ska jag skatta för i år? Är det en fördel eller nackdel att skjuta upp reavinstskatten?

Lawline svarar

Hej, Reglerna om uppskovsavdrag finns i 47 kap. inkomstskattelagen. Om jag förstår saken rätt så har du sålt din ursprungsbostad under år 2007 samtidigt som du har köpt en bostadsrätt (ersättningsbostaden). Inköpspriset för denna tycks vidare vara lägre än din del av försäljningspriset av ursprungsbostaden, vilket innebär att du inte får göra uppskov med hela vinsten. För att räkna ut det maximala uppskovsbeloppet måste man även ha information om försäljningspriset samt hur stor andel av ursprungsbostaden som du ägde. Om man tänker sig att ni ägde hälften var av ursprungsbostaden samt att denna såldes för 3 000 000 kr, borde det maximala uppskovsavdraget bli; (600 000 kr / 1 500 000 kr ) * 462 500 kr = 185 000 kr Eftersom att uppskovet skall återföras för beskattning senast när man säljer ersättningsbostaden, bör uppskovsavdrag emellertid inte ses som ett sätt att undgå beskattning, utan snarare som en möjlighet att skjuta upp densamma. Bestämmelsen motiveras av att en beskattning av kapitalvinsten i samband med försäljning av bostäder lätt kan leda till inlåsningseffekter – d.v.s. att man inte har råd att köpa en ny bostad efter att vinsten som blir kvar från försäljningen av den förra bostaden är otillräcklig för att kunna finansiera den ersättningsbostaden. Huruvida man skall skjuta upp beskattning eller inte är en fråga man själv måste ta ställning till, men det kan nämnas att man från och med nästa års deklaration kommer att påföras en ränta om 0,5 %. Det finns även mycket detaljerad information på skatteverkets hemsida. Inkomstskattelagen hittar du http://lagen.nu/1999:1229 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare