FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/02/2008

Laglott och äktenskapsförord?

Min fru och jag varit gifta i 37 år. Hon har två barn sedan tidigare men vill inte att de skall ha något. Jag står för huset som ägare och vi har äktenskapsförord. Kan de barnen kräva något av min del som jag äger? Hur blir det i procent av laglotten då??

Lawline svarar

Hej, Om huset enligt äktenskapsförordet är Din enskilda egendom kan hennes barn inte göra några anspråk på det vid ett arv från henne. Om huset inte omfattas av äktenskapsförordet ingår det i bodelningen och hennes del av huset omfattas då av deras arvsrätt. Barnen kommer inte att ärva Din del i den situationen. Laglotten påverkas inte av ett äktenskapsförord, eftersom det endast gäller förhållandet mellan Dig och Din fru. Din fru kan endast påverka deras laglott genom ett testamente, se 7 kapitlet 1 § ärvdabalken (1958:637). Ärvdabalken hittar du http://lagen.nu/1958:637. Vänliga hälsningar
Carl Johan FahlanderRådgivare