FrågaEKONOMIÖvrigt26/02/2006

Borgenärsbyte - vad gäller?

Om jag begär ett borgenärsintyg - och detta inte kan presenteras - vad händer då? Vid försäljning/överlåtelse av fordringar - måste gäldenär då alltid underrättas?

Lawline svarar

Hej! För borgenärsbyte, s.k. cession, behövs inte gäldenärens godkännande. Dock måste ju en gäldenär veta vem han skall betala till. Här får man till en börja med skilja på om skuldebrevet är löpande eller enkelt. Såsom löpande skuldebrev anses skuldebrev som är ställt till innehavaren eller till viss man eller order 11§ SkbrL se http://lagen.nu/1936:81. I 13§ stadgas beviskraven för att man skall anses vara rätt borgenär. Om skuldebrevet är ställt tilll innehavaren skall den som har det i händer förmodas äga rätt att göra fordringen gällande. Är skuldebrevet ställt till viss man eller order krävs en skriftlig överlåtelsekedja. Om gäldenären är osäker på vem han skall betala till, t.ex. för att två borgenärer hävdar att de är rätt borgenär kan lag (1927:56) om nedsättning av pengar hos myndighet bli tillämplig se http://lagen.nu/1927:56. Enligt 1§ 1 och 2 st. kan gäldenären om han inte vet eller bör veta vem som är borgenär, om ovisshet råder vem av två eller fler som är rätt borgenär och om han inte skäligen kan anses pliktig att på egen hand bedöma till vem betalning skall erläggas fullgöra betalningen genom att för borgenärerns räkning nedsätta beloppet hos länsstyrelsen. Detta torde dock inte vara så vanligt. För din del borde det enklaste sättet vara att försöka klargöra vem som är rätt borgenär, t.ex. genom att kontakta den tidigare borgenären och höra om fordringen överlåtits och till vem. Om det skulle röra sig om ett enkelt skuldebrev, se 26§ SkbrL, krävs en skriftlig överlåtelse för att man skall veta om det är rätt borgenär som åberopar att han förvärvat fordringen. Om gäldernären betalar till fel borgenär finns diverse regler som kan bli tillämpliga, men då jag tolkar frågan som om detta ej ännu skett tar jag ej upp dessa. Avvakta med att betala tills du är säker på vem som är borgenär, förfaller fordringen snart, försök snarast möjligt ta reda på detta t.ex. som jag nämnde enligt ovan. Om du har ytterligare frågor, återkom gärna. Mvh
Rådgivare