FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/02/2008

Makes inflytande över arvsavstående

Hej Jag är gift sen många år och inget äktenskapsförord finns. Min mans far har avlidit och arvet ska delas mellan min man och hans syskon. Min man vill avstå hela sitt arv till sina barn. Behöver han mitt samtycke för det?

Lawline svarar

Hej! Din man har rätt att göra som han vill med sitt arv efter hans far och om han vill avstå det till sina barn så är det hans fulla rättighet att göra så. Ditt samtycke behöver inte inhämtas ur en rent juridisk synvinkel. Med vänlig hälsning
Rådgivare