FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/01/2008

Upprätta äktenskapsförord, före eller efter giftermålet

HEJ Skall gifta mig med en tjej från Thailand. Måste jag skriva äktensskapförord före giftermålet, eller kan man skriva efter, kan man göra ett eget? mike

Lawline svarar

Hej! Det lagrum som reglerar makars egendom är 8 kap äktenskapsbalken (ÄktB), du finner denna lag (http://www.lagen.nu/1987:230 ). Reglerna kring äktenskapsförord stadgas i 8 kap 3 § ÄktB. Enligt denna paragraf börjar ett äktenskapsförord gälla från äktenskapets ingående, om det ges in till domstolen inom en månad från dess att äktenskapet ingicks. I annat fall gäller äktenskapsordet från den dagen då det ges in till domstolen. Ni har alltså möjligheten att upprätta ett äktenskapsförord efter äktenskapets ingående och det börjar då gälla när det ges in till domstolen. Det kan dock anses vara lämpligare att upprätta äktenskapsförordet före äktenskapet så att inga oklarheter uppkommer då äktenskapet redan ingåtts. Äktenskapsförordet upprättas skriftligen och skall undertecknas av båda makarna. Det skall framgå vilken egendom som skall utgöra enskild egendom. Efter upprättandet skickas äktenskapsförordet tillsammans med personbevis in till tingsrätten för registrering. Med vänliga hälsningar,
Mikael KarlssonRådgivare