FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/01/2008

Rätt till gåva som den andra maken mottagit?

Hej! Jag har ingått skillsmässa efter 10 års giftermål, vi har 1 gemensamt barn (14 år). Vi äger tillsammans en bostadsrätt och min man äger en lägenhet i Italien, jag undrar om jag har någon rättighet till den. Lägenheten fick han som gåva av sin far under tiden vi var gifta. Vi hade ingen äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej, Om äktenskapsförord saknas så blir all egendom giftorättsgods. Det skulle göra att du vid en bodelning har rätt till halva värdet av lägenheten i Italien, dock finns det ett undantag. Det är om din man fick lägenheten som en villkorad gåva där det som villkor krävdes att den skulle förbli enskild egendom, så om du har rätt till del av den beror på hur gåvan utformades. Mvh /
Rådgivare