FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/01/2008

Samboegendom

Min sambo hade en bostadsrätt som jag flyttade in i. Efter ett tag sålde jag min egen bostadsrätt och köpte 40% av min sambos bostadsrätt. Vad händer vid en separation? Är 40% mina eller ska de delas mellan oss?

Lawline svarar

Enligt 3§ Sambolagen utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Enligt §14 skall samboegendomen delas lika mellan samborna. Du får alltså 50 % av bostadsrätten (efter vissa avdrag för skulder) trots att du endast äger 40 % av den. Se Sambolagen för vidare information. mvh
Fredrik EklundRådgivare