FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/03/2006

Är det möjligt att låta ett barn ärva mer än de andra?

Jag har tre barn o önskar att en av dom ska få ärva merparten efter mig. Kan jag "skriva ned" de andra två barnens arvslott. I övrigt har min make o jag inbördes testamente eftersom han inte är barnens far. Vilka möjligheter har jag att "gynna" det ena av barnen?

Lawline svarar

Hej! Det går aldrig att göra ett barn (en bröstarvinge) helt arvlös. Däremot är det möjligt att ”gynna” ett barn framför ett annat. En bröstarvinge till arvlåtaren har alltid rätt att få ut sin laglott, oavsett arvlåtarens vilja. Laglottens storlek är hälften av arvslotten. Eftersom du har tre barn har varje barn rätt till minst en sjättedel av kvarlåtenskapen. Den del du fritt kan förfoga över kallas för den disponibla kvoten och består av hälften av kvarlåtenskapen. Vill du gynna ett av barnen ska du upprätta ett testamente i vilket du anger hur den disponibla kvoten ska fördelas. T ex att du vill att hela din kvarlåtenskap, förutom laglotterna, ska tillfalla ett av dina barn. Mvh
Sofia FjellandRådgivare