Regler för privatfester

Hej. Jag har frågor om vilka regler som gäller för en privatfest? Är det tillåtet att dricka alkohol om man är 18 år på en privatfest? Är det lagligt att ta inträde? Är det lagligt att ha "Privatavakter" dvs, Kompisar som håller koll på läget under festen, som kollar och bestämmer vilka som får komma in?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Av din fråga framgår inte vad för typ av privatfest som åsyftas. Men jag ska försöka svara så utförligt som möjligt mot bakgrund av den information jag fått.

Om en privatfest planeras av en förening för dess medlemmar till vilka alkohol skall säljas måste vissa regler följas. I alkohollagen, se http://lagen.nu/1994:1738, stadgas regler om vad som gäller vid fester som hålls av föreningar eller för slutna sällskap. För servering av alkohol på dessa typer av privatfester krävs tillstånd. Se definitionen av servering i 1 kap 8 §. Dessa tillstånd kan sökas via en privat person också, men då skall dennes personbevis bifogas till ansökningarna. Ansökningen görs hos Statens folkhälsoinstitut. Se 7 kap 3 §. Vad gäller åldersgränsen för servering av alkohol vid privatfester så går den vid 18 år, se 3 kap 8 §. Vidare måste mat finnas att tillgå vid tillställningen, se 7 kap 8 i samma lag. Det är OK att i det beskrivna scenariot ha personer som s.k. dörrvakter som kollar av att det endast är förningsmedlemmar som tillträder tillställningen. Om det rör sig om ett slutet sällskap måste arrangören i förväg veta vilka som kommer att komma på festen och marknadsföringen av tillställningen får inte ha varit riktad mot allmänheten.

För privata fester där arrangören/värden bjuder på alkohol behövs inget tillstånd. Tillstånd behövs inte heller om deltagarna tar med sig sin egen dryck. Om det har kostat en del att hyra lokalen för festen osv. är det upp till arrangören att välja att ta inträde från sina gäster. Dock bör inte inträdet vara oskäligt i förhållande till kostnaderna för lokalen. Vad gäller de s.k. dörrvakterna är det bara positivt om de finns för att hålla koll på ordningen på festen. Vidare är det tillåtet att dricka alkohol på fester om man har fyllt 18 år.

Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Ani BabakhanlooRådgivare