FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/01/2008

Bostadsrätt införskaffad innan samboförhållandet

Hej! Jag har en bostadsrätt som jag köpt till mig själv för 1½ år sedan. Nu skall min pojkvän flytta in hos mig och hjälpa till att betala halva räntan på lånet som en sorts hyra. Min ekonomi är stabil, men hans är än så länge instabil då han är i början av sin karriär. Allt i lägenheten är mitt och vi har aldrig köpt något gemensamt bohag. Behöver jag skriva samboavtal för att skydda min egendom och ekonomi utifall att vi skulle flytta isär? Enligt sambolagen verkar det som om detta bara är nödvändigt om man införskaffar saker för att använda gemensamt. Bör jag skriva något ändå? Tack.

Lawline svarar

Hej! Det är alldeles riktigt att egendom för att betraktas så som samboegendom skall ha varit införskaffat för gemensamt bruk. Det skall alltså vid anförskaffandet av egendomen ha funnits en avsikt att egendomen skall nyttjas av samborna gemensamt. Vidare är det endast bohag och bostad som kan utgöra samboegendom. Annan egendom så som exempelvis bilar och båtar omfattas inte av sambolagen och skall således ej ingå i en eventuell bodelning. Eftersom er bostad inte utgör samboegendom finns det ingen anledning att reglera detta i ett samboavtal. Du ges ett tillräckligt skydd enligt sambolagens regler. Jag vill dock ta upp ett speciellt fall som kan innebära att du får avstå din lägenhet till förmån för din sambo trots att bostaden inte utgör samboegendom. Denna situation regleras i 22 § sambolagen och syftar till de fall då den ena sambon har större behov av bostaden och då det anses vara skäligt att denne tar över bostaden. Det är framförallt i de fall då samborna har gemensamma barn och den sambon som får vårdnaden om barnet inte är ägare av bostaden. Har samborna ej gemensamma barn kan denna situation endast uppstå då synnerliga skäl föreligger. Den sambon som övertar bostaden utan att den utgör samboegendom skall ersätta den andre sambon med bostadens värde. Med vänliga hälsningar,
Mikael KarlssonRådgivare