FrågaSKATTERÄTTÖvrigt17/03/2008

Uppskov vid försäljning och köp av bostad

Hej! Vi har sålt en bostadsrätt med vinst och köpt ett hus och kan på så sätt skjuta upp reavinstskatten. Hälften av vinsten ha varit låst p g a rättstvist och kommer oss förhoppningsvis till handa inom snar framtid. Nu undrar jag om vi måste lägga in hela vinsten i huset, d v s lösa en del av lånen eller om vi kan lösa ett billån med delar av vinsten samt ha lite pengar vid sidan om att ha för reparationer av huset.

Lawline svarar

Vilka pengar ni använder till vad har ingen betylse för rätten till uppskov. Det är möjligt att sälja en helt obelånad bostad och låna till hela köpeskillingen för ersättningsbostaden och ändå erhålla uppskov. Ni kan alltså lösa billånet och reparera utan fara för uppskovet. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare