FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/01/2008

Vem ska stå för resekostnaderna?

Hej. Mina barns far och jag har skilt oss och efter skilsmässan valde han att flytta 25 mil norrut. Han har barnen varannan helg och tycker vi ska dela på resorna, men jag är student och har dryga lån att dra runt på huset som blev mig tilldelat i skilsmässan. Är det rimligt att jag ska köra/betala 100 mil en gång i månaden när det är han som valt att flytta så pass långt bort när det dessutom är han som har arbete och inte jag? Han säger att han inte har råd, men är det då mitt bekymmer - mitt ansvar är att se till att allt det vardagliga fungerar kring barnen (5 st) anser jag. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras i Föräldrabalken 6:15b, se http://www.lagen.nu/1949:381#K6P15b . Den barnet bor med ska ta del i kostnaderna för resor till den andra föräldern. I ett rättsfall (RH 1999:30) har man dock sagt att om avståndet är mindre än tio mil behöver man inte dela resekostnaderna. Enligt paragrafen ska resekostnaderna fördelas efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och andra omständigheter. Din ekonomiska situation gör att det kanske inte är rimligt att du ska betala hälften av resekostnaderna, och definitivt inte hela. Om ni inte kan komma överens får ni låta domstolen avgöra hur resekostnaderna ska fördelas. Mvh
Miranda BergRådgivare