FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/03/2006

Förskott på arv

Finns det några regler på när något räknas som förskott på arv? I mitt fall så fick min bror "köpa" en tomtmark av pappa för ett par år sedan till ett värde av 50.000. den var värderad till den tredubbla. Nu har pappa gått bort och vi håller på med ett arvskifte. Min bror tycker inte att den skall räknas med och den advokat som vi har i detta fall säger att det inte heller skall räknas som förskott på arv för att det har blivit registrerat till inskrivningsnämnden som köp och att skillnaden mellan priset och värderingen är för liten. Det var pappas ensak om han sålde den till underpris enligt honom. Enl. advokaten hade det kunnat vara annorlunda om den varit värderad till 3 miljoner och man fått köpa den för 2 miljoner för då hade skillnaden varit så stor. Det finns inget testamente eller gåvobrev utan min uppfattning var att det gjordes som köp för att undvika gåvoskatt (detta stärks också av att pappa inte ville ha några pengar för enl.honom så skulle vi andra syskon få tomtdelar senare, tyvärr hann han aldrig med detta). Har advokaten rätt när han säger att bara för att det är köp så räknas det inte in. Tittar man i ärvdabalken så står det ju att allt som givits skall räknas med om inte annat har föreskrivits. Vad är det som i så fall måste finnas för att det senare skall gälla? Gåvobrev eller dyl? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Bestämmelsen om förskott på arv finns i 6 kapitlet ärvdabalken, se http://www.lagen.nu/1958:637. Enligt 1 § presumeras gåvor till bröstarvingar som förskott på arv om inte annat har föreskrivits eller i övrigt framgår av omständigheterna. Bestämmelserna i 6 kapitlet förutsätter att arvlåtaren har gynnat en arvinge genom en benefik rättshandling, d.v.s. en gåva. Såsom gåvor får betraktas inte endast transaktioner med formell gåvokaraktär utan även andra dispositioner vid vilka den benefika karaktären är övervägande. Försäljning till uppenbart underpris kan således betraktas som gåva. Hur stor skillnad i priset mellan köpeskillingen och det verkliga värdet ska vara finns det inga uppgifter på. För att din brors köp av tomtmarken ska betraktas som ett förskott på arv måste du visa att köpet inte var en gåva. D.v.s. du måste visa att din bror köpt tomtmarken av din far till ett uppenbart underpris. Att din bror fick köpa tomten av din far i stället för att han gav den till honom kan tala för att din far inte velat att transaktionen skulle vara ett förskott på arv. Arvlåtaren kan bryta presumtionen i 6 kapitlet 1 § om denne föreskriver att transaktionen inte ska vara ett förskott på arvet. Det kan ske genom testamente, men en sådan viljeförklaring kan ske på flera andra sätt, vilket framgår av att hänsyn även kan tas till andra omständighet. Det finns inga formkrav på viljeförklaringar. En viljeförklaring behöver således inte var skriftlig för att vara gällande. Den behöver inte ens ske vid själva givandet (jfr. NJA 1939 s. 171) .
Michael WittingRådgivare